ÅRET DER GIK

Bangkok

For et par uger siden besluttede min kollega og jeg at tage en mini-ferie til Bangkok. Siden jeg ankom til Thailand har jeg sagt til mig selv at jeg skal besøge hovedstaden nu hvor jeg har muligheden for det. I princippet ligger Bangkok også lige rundt om hjørnet da det ikke tager længere tid end 1 time med fly. Jeg var så heldig at min finske kollega gerne ville slå et smut forbi sammen med mig.

udsigt fra century park

Faktisk er det ganske billigt at flyve til Bangkok fra Phuket. Vi fik billetter for 750 DK tur/retur trods det vi først bestilte dagen inden afgang. Vi valgte at bo på vores eget hotel i Bangkok gennem TUI ved navn Century Park og fik hermed 2 overnatninger for knap 300 DK pr. person. Ergo kan man jo sige at det var en forholdsvis billig tur.

Efter en hyggelig rejse sent lørdag aften ankom vi til vores hotel sent lørdag aften. Da vi trådte ind i lobbyen på hotellet var vi ganske sikre på at vi måtte have været gået forkert, da det så utrolig fint ud. Heldigvis var det korrekt. For en gang skyld skulle jeg også prøve at være heldig, da vi blev opgraderet fra Superior Room til Grand Deluxe. Vi var ellevilde for at skulle komme til vores utrolig lækre værelse som lå på 9. etage desuden med en herlig udsigt over et smukt tempel område.

Egentlig tog vi til Bangkok uden de helt store planer, da tiden til planlægning havde været minimal. Samtidig er det også ret interessant at lade dig rive med og se hvor du ender. Sky Bar hvor filmen Hangover i Bangkok bl.a. er optaget var det eneste vi havde i tankerne kunne være fint at besøge, men det var så det eneste vi ikke fik set. Ergo må der vente en tur til Bangkok igen i fremtiden.

12651351_10207924980137536_3215860787300514055_n

Efter at have indlogeret os på vores værelse styrtede vi til nærmeste 7eleven da en kold øl var tiltrængt efter rejseturen og indenrigsfly i Thailand ikke sælger øl eller andet spiritus. Desværre var vi uheldige da 7eleven akkurat lige havde lukket for salget af øl. Man kan jo heller ikke have held i alting. Derfor besluttede vi os for at komme i tøjet og så afsted mod Ban Saak Road som er “The Bar Street”. Vi mødtes med en anden kollega til en Bucket Mojito. Baan Saak Road kan absolut ikke sammenlignes med Bangla Road i Phuket. For det første er Bangla Road 10 gange større og for mig føltes det som om at der slet ikke var plads til alle de mennesker på Baan Saak Road. Kl 03.00 på natten begyndte alting også at lukke ned omkring os grundet regler fra politiet. På Phuket findes der også utrolig mange gadesælgere, men det er enormt i Bangkok. De er absolut alle vegne man er. Vi besluttede at sige nej tak til grillede skorpioner og edderkopper på spyd og efter at møde ufattelig mange mennesker fra verden rundt tog vi en taxi tilbage på hotellet og endte i vores bløde senge kl. 04.30.

En ting vi var kæmpe fan af i Bangkok var taxi’erne. I forhold til Phuket er transporten i Bangkok langt billigere. Tuk Tuk’s skal man dog holde sig fra da de selvfølgelig tager overpriser, men deres taxi-meter kostede nærmest ingenting. Søndag som var vores hele dag i Bangkok startede vi tidligt ud med hotellets morgenmadsbuffet hvor der fandtes noget til enhver smag. Herefter forsøgte vi os med nogle planer, men nåede ikke længere til at vi ville forsøge at finde noget ved navn Grand Palace som ifølge Google var en af de mest berømte seværdigheder i Bangkok. Herefter begav vi os ud med hver vores selfie-sticks og højt humør. Vi lagde besøg hos tempelområdet nede for vores hotel hvor vi også kom igennem ufattelig mange lokale gader og stræder. Derefter sprang vi på en taxi som ikke ville køre os til Grand Palace grundet trafikken, derimod ville han køre os til en havn hvor vi kunne tage en Sightseing-bådtur. Gennem Bangkok fik vi vores egen lille tour-guide af denne taxi chauffør som ivrigt kunne fortælle os om alt vi så og da vi ankom til havnen hjalp han os med at bestille den rette tur til os. For intet mindre en 140 DK kom vi på en bådtur i 1,5 time og derefter sat af ved Grand Palace. Perfekt!

En fin bådtur gennem Bangkok’s kanaler hvor man kom tæt på lokale som bor helt ned til og driver forskellige forretninger. Nogle steder var det lidt trist at se på hvor forfalden ting var og samtidig hvordan nogen mennesker bor. Under turen så vi også ekstremt mange templer. Dog aner vi ikke 100% hvad vi så og ikke så på turen da der ikke blev fortalt noget, istedet nød vi blot hvad vi så og tog en masse billeder. Vi ankom til den fineste lille havn fuld af gadesælgere og spisesteder. En frisk fruit-shake blev taget med på vejen og vi kom ud til en hel anden del af Bangkok. Ved Grand Palace skulle man nærmest tro man var endt op i China Town, men grundet det kinesiske nytår rejser et kæmpe antal af Kinesere hertil. Grand Palace så vi blot udefra da her var stoppet til af mennesker og samtidig skulle man betale en herrens masse penge for at komme ind. Vi besluttede os derefter blot at gå. Efter at have fulgt i fodsporene af en kinesiske tour-gruppe så kom vi endelig ud af menneske-myldret. Uden at have den fjerneste anelse om hvor vi var traskede vi blot videre og fandt nogle fine steder bl.a. en park med fin udsigt udover floden hvorefter vi begav os op på en bro med en fantastisk udsigt.

Vi tog derefter taxi til et stort shopping-område Central World hvor vi begav os rundt i nogle timer blot og gloede. Al vores energi var efterhånden opbrugt på de mange nye indtryk, en masse kilometer i benene og knap 3 timers søvn. Vi tillod os også en lækker omgang sushi hvorefter vi tog hjem til hotellet. Til aften gik vi ud og spiste på Star Tour’s anbefalede restaurant som lå nærmest lige rundt om hjørnet. Vi var utrolig trætte og besluttede herefter at tage en øl på værelset. Efter et par slurke er vi begge faldet i søvn og dermed blev det ikke til Skybar.

På sidste dagen oplevede vi knap så meget nyt da vi også skulle huske at nå vores fly. Istedet nød vi vores hotelværelse til kl. 12.00 og traskede derefter nogle kilometer ind mod centrum hvor vi tullede rundt og fik lidt frokost. Vi sluttede hele festen af med en omgang fodmassage da vores fødder og ben snart var slidt helt ned.

En fantastisk lille mini-ferie til Bangkok som gerne måtte have varet et par dage mere. En utrolig stor og meget anderledes bý. Når man er vant til lille Phuket er det helt overvældende at komme til noget så stort og hvert fald også noget ås ukendt, da jeg især efterhånden kender Phuket nærmest ud og ind. Jeg vender hvert fald tilbage en dag!