Næsten 1 år

Bjerget Teide

Velkommen til Spanien og mere specifikt, Tenerife!

tenerife-seasonal-jobs

Jeg vil hen over den kommende vinter nu arbejde som guide på Tenerife og jeg har allerede lagt Cypern bag mig og rejst til mit nye hjem og dermed mit nye eventyr.
Tenerife er den største af 7 Kanariske øer som består af henholdsvis, Tenerife, Gran Canaria, Lanzarote, La Gomera, La Palma, Fuerteventura og El Hierro. Her på Tenerife bor der ca. 900.000 tusind indbyggere ialt og størstedelen taler spansk, hvilket ærlig talt ikke er min stærkeste side! Alligevel forsøger jeg mit allerbedste på at forstå eller lære blot en smule og jeg er sikker på dette nok skal lykkes! 🙂  Derudover er gennemsnitstemperaturen her mellem 20-25 grader og vil på nuværende tidspunkt kun dale lidt – derfor vendte jeg også snuden hjem til Danmark for et kort visit inden rejsen gik sydpå igen, men så havde jeg også muligheden for at pakke lidt varmere tøj. Efter at have boet og levet 1,5 år i ret så høje temperaturer må jeg erkende at det er lidt køligt her! Trods lavere grader i temperaturen er her stadig utroligt dejligt! Jeg har knap været her i én uge, men jeg er positivt overrasket over øen!

Tenerife rejser sig til et højt punkt fra havet til en caldera, 2200 meter over havet og er en kraterlignende formation. En caldera som den kaldes opstår når en vulkan synker sammen efter et stort udbrud og dermed bliver der skabt en ring omkring selve vulkanen. Vulkanen her hedder, Teide og har sit højeste punkt på 3718 meter og er faktisk hele Spaniens højeste punkt overhovedet, derudover er Teide også verdens tredjehøjeste ø-vulkan og har ikke haft et udbrud siden 1909, men betragtes fortsat som aktiv. Teide er også kendt som Pico del Teide og består sammen med Teide Nationalpark med et samlet areal på 18.900 hektar. Halløjsovs – det er stort var? Siden 2007 har nationalparken været på UNESCOs Verdensarvsliste. UNESCO er et program om man så kan sige som beskytter steder med enestående betydning. Samtidig har Teide også været en af Spaniens Tolv Skatte, som skal og må ses siden samme år.

Nationalparken er som sagt et ufattelig stort område og det er overraskende at se hvordan planterne har indordnet sig i naturen og sat rødder i en lavamark, men som derimod er rig på sine mineraler. Teide er selvfølgelig et sted som man må og SKAL se når man befinder sig på Tenerife og jeg er selv ret glad for denne oplevelse!
Vi startede dagen på vores udflugt og kørte op i bjergområdet mod Teide hvor vi passerede små lokale byer gennem forskellige klimazoner. Oppe i de lokale byer gennem bjergene dyrker de både kartofler, tomater, andre grøntsager, frugter og ikke mindst har de vingårde. Jeg var temmelig overrasket over udsigten på vej mod Teide! Eftersom jeg kommer fra en ø fuld af bjerge og smukke omgivelser, er dette noget helt andet! Langsomt bevæger man sig igennem et skydække hvor det ikke altid er let at se hverken frem eller tilbage, passere dette og bevæger sig derefter over skyerne gennem frodig og smuk natur samt lokale farme. Når man står for “foden” af Teide føler man sig virkelig ufattelig lille!

Det er muligt at bestige denne 3718 meter høje vulkan og det er for mig en uforglemmelig oplevelse. Faktisk fra toppen af Teide og ikke mindst andre steder på Tenerife har man en fantastisk udsigt til nogle af de andre Kanariske øer. Bl.a. kan man stort set altid se La Gomera og Lanzerote, men er man heldig og rammer en god dag kan andre øer også ses. Denne dag hvor vi besteg Teide kunne vi se både Gran Canaria, La Gomera og Lanzerote fra toppen. Ret imponerende!! En ting man dog skal huske på er, at når man rejser så højt over havets overflade så ændrer temperaturen sig også en del. Derfor fik jeg et mindre kuldechok og det var ligeved at jeg ikke kunne holde varmen med to trøjer og jakke. Dog skal det også siges at jeg er en værre frysepind! 😀

Man kan bestige Teide på 2 forskellige måder. Den ene metode som vi tog brug af var svævebanen som går fra foden af bjerget og op til toppen og dette gøres på intet mindre end 8 minutter. Det er en lidt vild oplevelse og det kan være de med højdeskræk skal tænke sig om en gang, for når først man er på vej op, ja så vender man altså ikke om før turen går ned af bjerget igen. I disse “skilifter/kabiner” med plads til 38 personer bliver man altså hejst op af det enorme bjerg med hel unikt udsyn over Teide nationalpark, de andre Kanariske øer og ikke mindst de mangeformede eventyrlige skyer. En hel vild oplevelse som jeg aldrig vil være foruden! Man kan også vælge at gå op ad en sti som tager rundt regnet seks timer og begynder ved Montańa Blanca. Dog er det således at det allersidste stykke af bjerget skal man have en speciel tilladelse til for at bestige, men denne kan man ganske enkelt og let få på internettet. En anden måde er at bestille en overnatning i Altavista-refugiet som er et lille hjem med plads til rundt 50 overnattende gæster hvor man selv skal medbringe varer til at kokkerere. Overnatter man her, ja, så har man automatisk adgang til at bestige de sidste stykke af bjerget hvis man altså gør dette inden kl. 09 på morgenen. Det skulle være en ret så smuk solnedgang oppe fra højderne, så mon ikke det er på min bucket-liste nu!

Kom altså utrolig gerne et smut forbi Tenerife en dag, så lover jeg at i ikke bliver snydt for fantastiske oplevelser og udsigter. Jeg lover også at jeg nok skal forsøge om ikke jeg kan blive bare lidt bedre til at lave indlæg her på bloggen i fremtiden! Kram og kys fra mig!

#jegvilrejseheleverdenrundt #Teideerheltsikkertutroligsmukt #højtatflyvelangtatfalde